Aus dem Gletschereis – Wie uraltes Holz Geschichten erzählt

Drei Videotipps bei Youtube

Die bayrische Kabarettistin Liza Fitz nimmt sich Elon Musk und die Gigafactory vor.

Zweimal Küppersbusch TV: Einmal Grünhansa mit einer Pilotin, die noch nie geflogen ist. Das zweite kurze Video handelt von der Klima-Debatte, mit der gleichen Pilotin.

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Wasserkraftstoffwerke für den Garten. So lautet der Titel einer Pressemitteilung des Fraunhofer Instituts. Es geht um Kleinwindanlagen, bei denen man die Optimierungen an den Flügeln vorgenommen wurden. Sie sollen auch bei schwachem Wind Strom produzieren.

Das Windrad wird so klein ausgelegt sein, dass sich auch Privatleute eine solche Anlage in den Garten stellen können«, erklärt Holger Seidlitz. »Der Wasserstoff wird dann vor Ort in einem kleinen Elektrolyseur erzeugt und im Tank gespeichert.« Er soll dann beispielsweise eine Brennstoffzelle im Haus antreiben, die zugleich Wärme und Strom produziert. Besitzer von Wasserstoffautos wiederum könnten ihr Auto künftig direkt zu Hause betanken. Die Stärke des Konzepts bestehe vor allem darin, dass das ganze System klein und trotzdem sehr effizient ausgelegt ist, betont Seidlitz

Zur Pressemeldung geht es hier.

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Neuer Fassadenanstrich statt Klimaanlage. Das weißeste Weiß, sonst nur bekannt aus der Waschmittelwerbung, soll Kühlwirkung haben und kann somit Energie sparen. Das jedenfalls sagt ein Artikel in der WELT.

„Wissenschaftler der Purdue University in West Lafayette (US-Bundesstaat Indiana) berichten nun im Fachjournal „ACS Applied Materials & Interfaces“, dass ihnen die Entwicklung einer Farbe geglückt ist, mit der sich die Temperatur einer Fassade in der prallen Mittagssonne um 4,5 Grad Celsius verringern, also passiv kühlen lässt. Das Forscherteam um Xiulin Ruan ermittelte die effektive Kühlleistung der neuen Farbe im Feldversuch auf bis zu 117 Watt pro Quadratmeter – ein Weltrekord.“

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Die Zahl der Woche: 761 Millionen Euro. Das ist laut Newsletter des Handelsblatts die Summe, die nicht nutzbarer Wind- und Sonnenstrom den Verbraucher im Jahr 2020 gekostet hat. Es ist ein neuer Höchststand für Geisterstrom. Dazu kommen Kosten für die Absicherung des Stromnetzes. In 2020 machte das zusammen 1,4 Mrd. Euro aus.

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Windstromerzeugung 2021 mit Licht und Schatten. Die Webseite brilon-totallokal hat sich die Leistung aus Windkraft in ihrer Region angesehen. Der kurze Artikel zeigt die Volatilität des Windes im Sauerland. In dem Artikel wird der richtige Schluss gezogen, ohne Speicher geht es nicht. Nur sind die in genauso weiter Ferne wie die Kernfusion.

„In naher Zukunft müssen die Institute, Forscher und Industrie neue bezahlbare Großspeicher (Gas, thermische Speicher, Batterien usw.) entwickeln, in die sich sehr große Mengen Energie aus erneuerbaren Quellen puffern lassen, um die starken Schwankungen der Erneuerbaren Energien zu kompensieren.“

Hier geht es zum Artikel

Trotz Zubaus liegen die ersten 4 Monate des Jahres 2021 in Sachen Wind deutlich unter den Vorjahren. Und die windarme Zeit im Sommer steht noch bevor.

(Abbildung: Screenshot Windbranche.de)

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University of California am 23.4.2021:

How to decarbonize California transportation by 2045

Transportation is the largest source of greenhouse gas emissions in California. In order to achieve the state’s goals of carbon neutrality by 2045 and avoid the worst impacts of climate change, decarbonizing this sector is essential. But such a transition is unlikely to occur rapidly without key policy intervention.

A team of transportation and policy experts from the University of California released a report today to the California Environmental Protection Agency (CalEPA) outlining policy options to significantly reduce transportation-related fossil fuel demand and emissions. Those policy options, when combined, could lead to a zero-carbon transportation system by 2045, while also improving equity, health and the economy. A second study led by UC Santa Barbara was released simultaneously. It identifies strategies to reduce in-state petroleum production in parallel with reductions in demand.

The state funded the two studies through the 2019 Budget Act. The studies are designed to identify paths to slash transportation-related fossil fuel demand and emissions while also managing a strategic, responsible decline in transportation-related fossil fuel supply.

The University of California demand study was conducted by researchers from the UC Institute of Transportation Studies, a network with branches at UC Davis, UC Berkeley, UC Irvine, and UCLA. The UC Davis Policy Institute for Energy, Environment, and the Economy coordinated the report’s policy management, and the UC Davis Center for Regional Change led the study’s equity and environmental justice research.

Bringing about a zero-carbon transportation future will be challenging, but not impossible, the report states. Doing so requires urgent actions and a long-term perspective. Importantly, a major upfront investment in clean transportation through incentives and new charging and hydrogen infrastructure will soon pay off in net economic savings to the California economy, with net savings within a decade growing to tens of billions of dollars per year by 2045.

The report recommends flexible policy approaches that can be adjusted over time as technologies evolve and more knowledge is gained.

„This report is the first to comprehensively evaluate a path to a carbon neutral transportation system for California by 2045,“ said Dan Sperling, director of the UC Davis Institute of Transportation Studies. „We find that such pathways are possible but will rely on extensive changes to existing policies as well as introduction of some new policies. The study also prioritizes equity, health and workforce impacts of the transition to zero-carbon transportation.“

Researchers from UC Davis led the scenarios, equity, light-duty vehicles and fuels portions of the report. The scenarios chapter estimates that a transition to low-carbon transportation will net billions of dollars in savings by 2045.

The equity aspects of the study identified policy options to ensure that the benefits from low-carbon options go first to the communities most in need. The light-duty vehicle and fuels sections identified specific technology and policy pathways to contribute to a zero-carbon transportation system while also supporting improved mobility.

Key policy strategies

Zero emission vehicles: Many of the report’s policy options are centered on a rapid transition to zero-emission vehicles, or ZEVs, which is expected to dramatically reduce GHG emissions and improve local air pollution as the state’s electric grid is also decarbonized.

Light-duty and heavy-duty vehicles are responsible for 70 percent and 20 percent of the state’s transportation GHG emissions, respectively. The report suggests a combination of enhanced mandates, incentives, and public charging and hydrogen infrastructure investments to speed the adoption of ZEVs. For medium and heavy-duty vehicles, key policy priorities include increasing the availability of charging stations for long-haul freights, electricity pricing reform to make depot charging more affordable, and priority lanes and curb access for zero-emission trucks, among other possibilities.

Vehicle miles traveled: Even with widespread ZEV use, reducing overall vehicle miles traveled is necessary to reduce traffic congestion and emissions from vehicle manufacturing, and to enhance quality-of-life and land-use benefits related to traffic. The report suggests policies that encourage active, shared and micromobility transportation; telecommuting; and land-use changes that reduce people’s reliance on automobiles and enhance community connectivity.

Fuels: About 86 percent of transportation fuel is petroleum. Shifting toward low-carbon clean energy requires major investments in electricity and hydrogen. Low-carbon liquid fuels compatible with internal combustion engines will be needed to reduce emissions while the transition to ZEVs progresses, as well as in some specialized applications, like aviation. California can support the needed investments in clean fuels with mandated blending levels and new incentives and credits to stimulate investment in very low-carbon liquid fuels for aviation, shipping and legacy combustion engine vehicles.

Getting to zero: Some residual emissions remain in every scenario examined. The report states that at least 4-5 million metric tons per year of negative emissions capacity (equal to 2.5 percent of current transportation emissions) is needed by 2045 to counteract those residual emissions. These could come from carbon capture and sequestration projects that pull carbon from the air to store it underground, as well as sequestration by natural or working lands.

Benefits

In addition to direct economic benefits beginning around 2030, the transportation decarbonization policies could also lead to health, equity and environmental justice, and workforce and labor benefits.

Health: Transportation is a major cause of local air pollution, as well as climate change. Particulate matter harms lungs and hearts, while nitrogen oxide compounds contribute to ozone pollution and other health impacts. The report found that cleaner heavy-duty vehicles would significantly reduce pollution in many of the state’s most vulnerable communities. The health benefits of reducing local pollution will grow with the deployment of clean transportation technologies and could translate to more than $25 billion in savings in 2045.

Equity and environmental justice: Transportation in California carries a legacy of inequity and damage to disadvantaged communities. These communities often lack quality public transportation or viable transportation choices. Highways have been built with little consideration for displacement, and many communities of color have been divided by freeways, perpetuating historic segregation policies like redlining. The report identifies options that prioritize equity in transportation investments and policies.

These include:

—Continue to support electric vehicle incentives targeted to lower-income buyers and underserved communities, including used vehicles.

—Prioritize deploying electric heavy-duty vehicles in disadvantaged communities and magnet facilities such as commercial warehouses in those communities.

—Support transit and zero-emission services and charging stations in disadvantaged communities. This can help reduce vehicle miles traveled and increase accessibility while avoiding displacement.

—Avoid siting nonrenewable fuel production facilities in disadvantaged communities, engage communities disproportionately affected by transportation sector emissions in decision making concerning the siting of new infrastructure and investments associated with achieving carbon neutrality, and continue to carefully monitor and control local pollutants.

„We must confront the legacy of the lack of public and private investment where Black, Indigenous, and People of Color (BIPOC) live and work,“ said Bernadette Austin, acting director of the UC Davis Center for Regional Change. „This report identifies ways to strategically invest in sustainable infrastructure while intentionally avoiding disruptive and damaging infrastructure in our most vulnerable and disadvantaged communities.“

Workforce: The transition to a carbon-neutral transportation system will disrupt jobs in some sectors while creating new jobs in others, like clean vehicle manufacturing and electric and hydrogen fueling infrastructure. The report suggests that California prioritize the needs of impacted workers. In addition, wherever ZEV-related industry expansion creates quality jobs, state policy should focus on creating broadly accessible career pathways.

Economy: The transition to ZEVs is expected to generate savings for consumers and the economy well before 2045. Within this decade, the costs of owning and operating ZEVs are projected to drop below that of a conventional (gasoline and diesel fueled) vehicle. That is because battery, fuel cell and hydrogen costs will continue to decline; electricity costs will be much less than petroleum fuel costs; and maintenance costs of ZEVs will be less. These savings can be invested elsewhere by households and businesses.

Paper: Brown, Austin L. et al. Driving California’s Transportation Emissions to Zero. doi.org/10.7922/G2MC8X9X

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BüSo am 27.4.2021:

von Andrea Andromidas, April 2021

Deutschland war ein Musterland industrieller Entwicklung. Deutschland war auch ein Beispiel dafür, dass der über Generationen erkämpfte Wohlstand in keinem Widerspruch zum Umweltschutz steht. Die Wissenschaftstradition, die das ermöglichte, geht zurück bis ins 17. Jahrhundert und länger.

Wie konnte es passieren, dass das Land von Albert Einstein und Max Planck der ganzen Welt demonstriert, dass es jeden physikalischen Verstand verloren hat?

Wir schafften den Transrapid ab, wir schaffen die Kernenergie ab, die Automobilproduktion ….wo soll dieser Selbstzerstörungsprozess enden? Neuerdings erheben wir selbst Anspruch auf Landmasse im Ausland, um dort „grünen Wasserstoff“ produzieren zu können. Der  klinische Ausdruck für das, was die politische Klasse als „ Große Transformation“ plant, muß erst noch erfunden werden, weil die Geschichte kein Beispiel für diesen gigantischen Unsinn hat.

 Als Albert Einstein im Jahr 1905 seine berühmte Formel (E=mc2) veröffentlichte, verstanden die klügsten Köpfe der Welt sofort,  was das für die zukünftige Entwicklung der Energietechnik bedeuten würde. Die sich anschließenden revolutionären Entdeckungen eröffneten ein gewaltiges Potential, das über Dampfmaschine und Verbrennungsmotor weit hinausging.

Die fundamentale Äquivalenz von Materie und Energie, wie sie in den Bereichen der Kernspaltung, der Kernfusion und der Materie-Antimaterie-Reaktionen zum Ausdruck gelangt, eröffnet in der Tat unbegrenzte Möglichkeiten. Jeder Industriemanager wußte früher, dass die Beherrschung immer höherer Energieflußdichten im Produktionsbereich ein unverzichtbares Maß für die steigende Produktivität einer Volkswirtschaft und den wachsenden Lebensstandard seiner Bevölkerung ist.

Und jetzt?

Im 21. Jahrhundert erklärt man in Deutschland, dass Dampfmaschine, Verbrennungsmotor und Kernspaltung (noch dazu aus ganz verschiedenen Gründen!) zu gefährlich seien und geht zurück zu Energiedichten des Mittelalters!

Es soll hier nicht bezweifelt werden, dass Windmühlen in irgendwelchen abgelegenen Gegenden zeitweise vorteilhaft sein können. Auch der Nutzen einer begrenzten Anzahl von Solarpaneelen in abgelegenen Dörfern oder auf irgendwelchen Dächern kann nicht schädlich sein.

Die Politik der deutschen Energiewende jedoch verfolgt das extreme Ziel, auf die wirtschaftliche Anwendung und Beherrschung von Techniken höherer Energiedichte zu verzichten – und rennt damit  aus Dummheit in den Ruin.  

Die Gegner der Industriepolitik haben seit  mindestens 50 Jahren auf diese physikalische Falle gesetzt. Sie scheinen – im Gegensatz zu der Mehrheit naiver Industrievertreter  und einer  naturwissenschaftlich weitgehend ungebildeten Bevölkerung  – ziemlich genau zu wissen, wie man die Unwissenden Schritt für Schritt dazu bringt, sich selbst zu zerstören. 

Es folgen drei Beispiele, die zeigen, wie bewußt diese Strategie eingesetzt wird.

Beispiel 1: Die  „flächenfressende Energiestrategie“ der Agora

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SRF am 8.11.2020:

Aus dem Gletschereis – Wie uraltes Holz Geschichten erzählt

Beim Morteratschgletscher wurde eine über 10’000 Jahre alte Lärche gefunden. Der Baum ermöglicht spannende Einblicke.

Es war im Herbst 2018, als der Geologe Christian Schlüchter vom lokalen Förster im Engadin einen Hinweis bekam. Jemand habe beim Gletscher einen spannenden, freigeschmolzenen Stamm entdeckt.

«Bei so einer Meldung werde ich nervös und aufgeregt», sagt Schlüchter. Der emeritierte Professor der Uni Bern ist seit Ende der 80er-Jahre auf der Suche nach Gletscherholz.

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