Der Förderwahn bei Hybridfahrzeugen

An dieser Stelle wurde schon mehrfach auf interessante Berichte von Prof. Joachim Weimann aufmerksam gemacht. Sein folgender Bericht schlägt mithin jedem Fass den Boden aus.

Es werden durch politisch gefasste Beschlüsse Milliarden von Euro an Steuergeld ausgeschüttet, um damit Anreize zum Kauf von Hybrid- und E-Autos auszugeben. Wer sind die großen Nutznießer? Da hier zu Lande 65 % aller zugelassenen PKW gewerblich ‚genutzt‘ werden, sind die Profiteure schnell ausgemacht. Ohne finanzielle Anreize wird mit dieser Art von Fortbewegungsagregaten wohl kaum breite Absatzakzeptanz erreicht.

Mit den kontraproduktiv vergeudeten Steuergeldern könnte mit Sicherheit an vielen anderen Stellen sinnvoller Unmengen an CO2 eingespart werden. CO2-Reduktion aber kann ernsthaft nicht das Ziel der steuerlichen Vorteilsnahme sein, denn die CO2-Einsparbilanz beim E-Auto gegenüber einem Verbrenner ist negativ, bestenfalls nur ein Nullsummenspiel. Dabei wird die Elektromobilität als eine Erfolgsstory dargestellt. Das alles ist doch einfach nur armselige Heuchelei. Prof. Weimann schließt seinen Bericht mit den Worten: Der Wahnsinn hat Methode. Wer den Clip gesehen hat, wird sich dem uneingeschränkt anschließen können.

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Am 26. Mai 2021 erschien im Fachblatt „History of Geo- and Space Sciences“ ein Artikel von Pascal Richet:

The temperature–CO2 climate connection: an epistemological reappraisal of ice-core messages

As simply based on fundamental logic and on the concepts of cause and effect, an epistemological examination of the geochemical analyses performed on the Vostok ice cores invalidates the marked greenhouse effect on past climate usually assigned to CO2 and CH4. In agreement with the determining role assigned to Milankovitch cycles, temperature has, instead, constantly remained the long-term controlling parameter during the past 423 kyr, which, in turn, determined both CO2 and CH4 concentrations, whose variations exerted, at most, a minor feedback on temperature itself. If not refuted, the demonstration indicates that the greenhouse effect of CO2 on 20th century and today’s climate remains to be documented, as already concluded from other evidence. The epistemological weakness of current simulations originates from the fact that they do not rely on any independent evidence for the influence of greenhouse gases on climate over long enough periods of time. The validity of models will, in particular, not be demonstrated as long as at least the most important features of climate changes, namely the glacial–interglacial transitions and the differing durations of interglacial periods, remain unaccounted for. Similarly, the constant 7 kyr time lag between temperature and CO2 decreases following deglaciation is another important feature that needs to be understood. Considered in this light, the current climate debate should be considered as being the latest of the great controversies that have punctuated the march of the Earth sciences, although its markedly differs from the preceding ones by its most varied social, environmental, economical and political ramifications.

Im Prinzip geht es um das nahezu gleichzeitige An- und Abschwellen von Temperatur und CO2 während der letzten 450.000 Jahre, als Eiszeiten und Warmzeiten im 100.000 Jahrestakt wechselten. Wenn man genau hinschaut, sieht man, dass das CO2 der Temperatur hinterherhinkt, also aus den Ozeanen ausgast. Nun streiten sich die Gelehrten, ob man aus diesem sogenannten „Pleistozän“ etwas für die Klimawirkung des CO2 ableiten kann. Die einen berechnen mutig Klimasensitivitäten für das CO2, die anderen weisen auf die eher passive Rolle des CO2 hin. Hat das ausgasende CO2 die durch die Milankovic-Zyklik hervorgerufenen Eiszeit-Interglazial-Temperaturwechsel noch verstärkt? Richet geht hier auf eine wichtige Debatte ein, auch wenn wir die letztendliche Lösung nicht kennen.

Den Anhängern eines stark erwärmenden CO2 gefiel das Paper natürlich überhaupt nicht. Sie bestürmten die Herausgeber des Magazins und forderten offenbar die Löschung des Beitrags. Wer weiß, welche Konsequenzen angedroht wurden. Es wäre nicht der erste Fall, bei dem ein Herausgeber einer wissenschaftlichen Zeitschrift entfernt wurde, weil er Kritik Raum gegeben hat. Seit kurzem „ziert“ den Artikel daher dieser Erläuterungstext, der auf eine laufende „post-publication review“ hinweist:

Copernicus Publications is committed to a fair, transparent, and impartial discussion of scientific findings in all our journals. This is demonstrated through our outreach activities, our decade-long advocacy of a public peer-review process, and the fact that our editors act independently of any financial or other corporate interest Copernicus Publications may have as a publisher.

This arrangement can only work on a basis of trust in our chief editors and their editorial boards and their dedication to a fair and impartial peer review. We passionately believe in this approach to academic publishing and feel affirmed by the many high-quality manuscripts we publish every day. Copernicus Publications – and thereby all our journals – are members of COPE, the Committee on Publication Ethics, and explicitly subscribe to COPE’s code of conduct for journal editors and guide for peer reviewers.

It has been brought to our attention that the article ‚The temperature–CO2 climate connection: an epistemological reappraisal of ice-core messages‘ by Pascal Richet (Hist. Geo Space. Sci., 12, 97–110, 2021) may not have met the standard of fair and impartial peer review, concerns that we take very seriously. Any decision we take regarding this article is motivated purely by our commitment to publication ethics and scientific discourse. In the interest of transparency, we summarize relevant aspects of the case in the Copernicus statement on the review process of manuscript HGSS-2021-1.

In the light of the aspects mentioned in our statement and after conferring with the author, the HGSS editorial board, and experts in the field, Copernicus Publications has come to the decision to temporarily bar access to the article and perform a post-publication review, as recommended by COPE in such cases. Reports and the outcome of this review will be published, and the article will be handled accordingly. Regardless of the outcome, Copernicus Publications will carefully review the editorial practices and peer-review process of HGSS.

Übrigens: Es lohnt sich, den Link im vorletzten Absatz anzuklicken.

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Neue Zürcher Zeitung am 8.6.2021:

So will Deutschland mit seiner zunehmenden Wasserknappheit umgehen

In einigen Regionen Deutschlands kommt es bereits zu Verteilungskämpfen ums Wasser. Nun will die Umweltministerin mit einer nationalen Strategie gegensteuern.

Die Deutschen haben kein Wasser mehr. Wird sich bald eine Wüste zwischen Flensburg und Berchtesgaden ausbreiten? Kein Trinkwasser mehr, und die Menschen müssen wie im Mittelalter wieder Bier trinken? Ganz kurz nachdenken. Das Trinkwasser wird vom Regen gespeist. Wenn es immer weniger regnet, wird das Wasser knapp. Logisch. Frage: Regnet es in Deutschland immer weniger? Wir ziehen die offiziellen Graphiken des Deutschen Wetterdienstes zu Rate:

ausgewähltes Produkt zur Leistung: Zeitreihen und Trends

Pustekuchen: Der Langzeittrend der Jahresniederschläge zeigt während der letzten 140 Jahre nach oben. Aber im letzten Jahrzehnt hat es in der Tat weniger geregnet als normal. Und das ist keine große Überraschung. Denn solche Jahrzehnte hat es immer schon gegeben, z.B. 1881-1920 und in den 1970er Jahren. Das hat etwas mit der natürlichen Variabilität zu tun. Kenner wissen es: NAO und ihre Freunde. Ob Annalena & Co. das auch kennen?

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Bonnie Waring auf The Conversation:

There aren’t enough trees in the world to offset society’s carbon emissions – and there never will be

One morning in 2009, I sat on a creaky bus winding its way up a mountainside in central Costa Rica, light-headed from diesel fumes as I clutched my many suitcases. They contained thousands of test tubes and sample vials, a toothbrush, a waterproof notebook and two changes of clothes.

I was on my way to La Selva Biological Station, where I was to spend several months studying the wet, lowland rainforest’s response to increasingly common droughts. On either side of the narrow highway, trees bled into the mist like watercolours into paper, giving the impression of an infinite primeval forest bathed in clouds.

As I gazed out of the window at the imposing scenery, I wondered how I could ever hope to understand a landscape so complex. I knew that thousands of researchers across the world were grappling with the same questions, trying to understand the fate of tropical forests in a rapidly changing world.

Our society asks so much of these fragile ecosystems, which control freshwater availability for millions of people and are home to two thirds of the planet’s terrestrial biodiversity. And increasingly, we have placed a new demand on these forests – to save us from human-caused climate change.

Plants absorb CO₂ from the atmosphere, transforming it into leaves, wood and roots. This everyday miracle has spurred hopes that plants – particularly fast growing tropical trees – can act as a natural brake on climate change, capturing much of the CO₂ emitted by fossil fuel burning. Across the world, governments, companies and conservation charities have pledged to conserve or plant massive numbers of trees.

Weiterlesen auf The Conversation

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Focus:

Umweltbilanz im Vergleich: Experte bezeichnet Elektroautos als „ineffizienteste Form der Klimapolitik“

Vor kurzem nahm der Bundesrechnungshof die deutsche Energiewende regelrecht auseinander: Sie würde nicht wie geplant funktionieren und gefährde den Wirtschaftsstandort Deutschland. Bezüglich des Elektroautos gibt es zudem Zweifel, ob es Deutschland seinen Klimazielen näherbringt.

Viele Experten zweifeln, ob das kompromisslose Forcieren der batteriebetriebenen Elektromobilität der richtige Weg zur Reduktion der CO2-Emissionen ist. Verschiedene Studien, unter anderem vom Verein Deutscher Ingenieure (VDI), kommen zu dem Ergebnis, dass die Elektroautos schon vor dem ersten gefahrenen Kilometer durch die energetisch aufwendige Produktion der Batterien einen CO2-Rucksack mitschleppen und etliche tausend Kilometer abspulen müssen, bis bei der CO2-Bilanz der Gleichstand mit den Verbrennern erreicht ist.

Weiterlesen im Focus

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GWPF:

‘Obscene’ windfarm subsidies revealed

The Global Warming Policy Forum has condemned what it called the “obscenity” of windfarm subsidies and has called for a complete rethink of energy policy.

GWPF research has shown that just six offshore windfarms are now sharing £1.6 billion pounds in subsidies between them every year. Three receive annual subsidies of over a quarter of a billion pounds each year. On a single day in April last year, Hornsea 1 received a subsidy payment of nearly £1.5 million pounds.

Weiterlesen bei der GWPF

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BBC am 27.4.2021 mit einer guten Frage:

Electric cars: What will happen to all the dead batteries?

„The rate at which we’re growing the industry is absolutely scary,“ says Paul Anderson from University of Birmingham.

He’s talking about the market for electric cars in Europe. By 2030, the EU hopes that there will be 30 million electric cars on European roads. „It’s something that’s never really been done before at that rate of growth for a completely new product,“ says Dr Anderson, who is also the co-director of the Birmingham Centre for Strategic Elements and Critical Materials. While electric vehicles (EVs) may not emit any carbon dioxide during their working lives, he’s concerned about what happens when they run out of road – in particular what happens to the batteries. „In 10 to 15 years when there are large numbers coming to the end of their life, it’s going to be very important that we have a recycling industry,“ he points out.

Weiterlesen bei der BBC

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Eric Zou auf National Wind Watch:

Wind Turbine Syndrome: The Impact of Wind Farms on Suicide

Current technology uses wind turbines’ blade aerodynamics to convert wind energy to electricity. This process generates significant low-frequency noise that reportedly results in residents’ sleep disruptions, among other annoyance symptoms. However, the existence and the importance of wind farms’ health effects on a population scale remain unknown. Exploiting over 800 utility-scale wind turbine installation events in the United States from 2001 to 2013, I show robust evidence that wind farms lead to significant increases in suicide. I explore three indirect tests of the role of low-frequency noise exposure. First, the suicide effect concentrates among individuals who are vulnerable to noise-induced illnesses, such as the elderly. Second, the suicide effect is driven by days when wind blows in directions that would raise residents’ exposure to low-frequency noise radiation. Third, data from a large-scale health survey suggest increased sleep insufficiency as new turbines began operating. These findings point to the value of noise abatement in future wind technology innovations.

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Infosperber:

Wasserstoffantrieb aus der Tube

Forscher des Fraunhofer-Institutes wollen Wasserstoffpaste als Treibstoff verwenden. Autos werden damit aber nicht rollen.

Wasserstoff gilt als Energieträger der Zukunft. Er verbrennt nicht nur abgasfrei, sondern lässt sich mit Hilfe von Solarenergie zudem klimaneutral aus Wasser herstellen. Der saubere Energieträger ist aber auch ein explosives Gas, was die Wasserstoff-Infrastruktur umständlich und teuer macht.

Fahrzeuge mit Wasserstoffantrieb haben im Vergleich zu E-Autos eine grosse Reichweite. Der Bau einer einzigen Wasserstofftankstelle kostet dafür etwa eine Million Euro. Wasserstoff wird entweder bei hohem Druck von 700 bar als Gas gelagert oder er wird extrem gekühlt – dann ist er flüssig. Die Tankstellendichte spielt für den breiten Einsatz einer Technologie aber eine entscheidende Rolle, das wird gerade an der Diskussion um E-Ladesäulen deutlich.

Weiterlesen bei Infosperber

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